Laitakaupungin valot
hampparin käyrässä luonnoton muovikuori, lihakaupan Liisa ei ole nuori
Siinä missä Mika on hoseltanut tyylisuunnasta toiseen ja kokeillut erilaisia tehokeinoja, on Aki tallannut koeteltuja polkuja elokuvasta toiseen. Mitäpä sitä turhaan muuttumaan kun ympäröivä maailma on sopeutunut Kaurismäkeläiseen ilmaisuun. Kai se on lahjakas kun ulkomaita myöten tykkäävät.
Itse olen aina pitänyt hänen hitaasta ja tunneköyhästä ilmaisustaan. Jotain vastustamattoman vanhanaikaista on siinä miten ajan kulua kuvataan keltaisilla lehdillä ja lumen alta pilkottavilla valkovuokoilla. Valitettavasti elokuvahistoriaan kumartava tyyli uhkaa muuttua itsensä pastissiksi. Kaurismäki tekee Kaurismäki-elokuvaa mikä ei ole niinkään hyvä juttu. Tuttuja ikoneja alkaa olla jo siinä määrin että uusille ei meinaa olla tilaa. Kaiken tupakoinnin, vanhojen autojen ja tuijottelun lomaan jää niin pieniä rakoja että kiinnostavuutta ei tule kankaalle kuin tihkumalla. Rönsyt on karsittu niin minimiin että jäljelle ei ole oikein jäänyt tartuntapintaa.
Ihmiset ovat puunaamoja kautta linjan, muutamaan otteeseen se toimiikin hienosti. Päähenkilön voimattomuus ja kohtalonuskoisuus tulee hienosti esille Janne Hyytiäisen hakatun koiran olemuksessa. Sen sijaan vamppina esiintyvä Maria Järvenhelmi on ylivoimaisen tehtävän edessä, pitäisi olla päällekäyvä ja estoinen ilmeenkään värähtämättä. Cameoita on tuttuun tahtiin paljon ja jokainen tuttu pääsee istumaan baarissa takasektorille. Mitään lisäarvoa se ei kokonaisuuteen tuo, onpahan vaan yksi Kaurismäkeläisyys lisää.
Kuvaus hivelee silmää, jokainen valo ja esine on just eikä melkein. Nykyaika sekoittuu kuvitteelliseen rautalankasuomeen (se on se myyttinen fiftariaika jolloin nuoret kuuntelivat rokkia ja ajelivat jenkeillä. Sitä ei pidä sotkea kipparikvartettia kuunnelleeseen, potkukelkkailevaan todelliseen suomeen) Ruoholahti kuvataan juuri sellaisena ahdistavana lasikuutiona kuin se on luonnossakin.
Musiikki on tietenkin tangoa ja live-rautalankaa jota veivaa suomen pysähtynein bändi Melrose. Kappalevalinnat ovat oivallisia joskin melko ilmiselviä. Kokonaisuus toimii ja sitä on mukava katsella ja kuunnella. Mutta eihän se näin pitänyt mennä, Kaurismäki-leffa jossa on parasta pinta, ei syvällisyys!
0 Comments:
Lähetä kommentti
<< Home