perjantaina, joulukuuta 09, 2005

Lupaus - Lotta Svärd

Sotaveikkoon veikko kun yhtyy vaan
raton iltavalkean luo,
pian Lotta Svärdistä haastellaan,--
yhä vieläkin sattuu tuo.

Kaksipäisen kotkan varjossa
oli silkkaa camppia ja koomista patsastelua. Kun siitä vähennetään osa tahattomasta komiikasta ja kaikki huumorin yrityskin aletaan olla lähellä Lupaus elokuvan tunnelmia. Ilottomuus ja valju toteavuus olivat päällimmäisinä tunnelmina kun lampsin teatterista isänmaan raikkaaseen ilmaan. Ei tämä kyllä oikein ollut mikään kunnon elokuva, olipahan vaan isolla rahalla dramatisoitu siivu lottien koettelemuksista sodassa. Sellaisena nostalgisena itkettäjänä tämä taatusti toimiikin, kunhan kohderyhmä vain on oikea.

Elokuvallisuutta vastaan soti jo kuvattujen lottien mahdoton kiirus tehdä kaikkia tunettuja lotta-asioita yhden rainan aikana, jäykähkösti dramatisoitua dokumenttiahan tämä selvästi oli. Eikä siinä mitään pahaa ole, elokuvan tarpeellisuuden todisti jo liikuttunut vastaanotto kutsuvierasnäytännössä. Hyvä että tällaista tehdään, harmittaa vain kunnianhimon puute. Jos on sodat ja tuntemattomat sotilaat kestetty niin eiköhän pieni inhimillisyyskin olisi mennyt. Tämä oli kuin valtion virallista elokuvaa, ristiriitaisuuksia koomisuuteen asti kaihtavaa ja taatusti tosiasioista kiinnipitävää.

Elokuvaan eksynyt kyyninen nykyihminen on vaarassa pettyä suuresti. Paperinmakuiset hahmot latelevat toisilleen informaatioähkyisiä vuorosanojat ja kaatuvat uljaasti oletetulla hetkellä. Notkeaa läppää riittää tyyliin ” Kesällä käytiin, kuten kaikki hyvin muistamme, neuvotteluja Länsivaltojen ja Neuvostoliiton välisen sopimuksen solmimisesta” Kirkasotsaiselle seikkailulle tyypillisesti kukaan ei ole politiikasta kiinnostunut, kaikki vain täyttävät käskyjä ilman sen suurempia mietteitä. Isän fasismikin jää jotenkin salonkikelpoiseksi jutusteluksi, eikä ideologioita mainita kertaakaan.

Kuvaus on komeaa ja muutamat taistelut vimmaista kamppailua. Muuten elokuvallisten kikkojen nyytti on jäänyt Viipurin asemalle. Ihmiset jutustelevat lyhyissä kohtauksissa juonta eteenpäin ja ovat koko ajan tulossa tai menossa paikasta toiseen. Ihmisten kiinnostavuudesta kertoo paljon että jaottelin lotat lähinnä hiusten värin mukaan. Harmikseni vaaleita olikin kaksin kappalein ja olin elokuvan loppuun asti jokusen sekunnin myöhässä siitä kuka nyt olikaan kuka. Sota oli kamalaa, ruumiita tuli niin kärryillä kuin taisteluissakin. Harmi vain että oli piinallisen selvää kuka tulee kuolemaan ensi näkemältä asti. Jokainen joka tohti pohtia tulevaisuuttaan sai luodista melko pian, tosin moisen paperinuken kuolema ei juuri syvältä kouraissut.

Kieli kampitti uskottavuutta pahasti. Päähenkilö kokeili hetkittäin sanailla hieman murteella, mutta unohti sen pian ja puhui enimmäkseen modernia loppukiekaisevaa 90-luvun helsinkiä. Muutama hapuileva mie-sie jäi pommikoneiden tullessa ja mä jäi pelkäämään vainolaista.

tärkeästä asiasta tähti lisää, samoin suomalaisuudesta. Minkkaa pukkaa jäykästä ja toimimattomasta juonenkuljetuksesta ja persoonattomista ihmisistä. Summarum. **+

1 Comments:

At perjantaina, tammikuuta 05, 2007, Anonymous Anonyymi said...

HAA! Tino, eihän mun tarvii mitään leffoja kattoa kun voin lukea näin elävää tekstiä. Kuvat vilisevät päässä ja paperinuket kuolevat, eivät tosin yhtä todellisesti kuin lapsuuden tinasotilaat. Sinä "Tino-sotilaana" voisit kirjoittaa lisää leffa-arvioita, näin esim. mainoksen leffasta, jossa Clive Owen on pääosassa. Leffa sijoittuu noin 30 vuoden päähän nykyhetkestä. Mainosjuliste metron liukuportaissa antoi ymmärtää, että viimeisen kerran syntyy lapsi vuonna 2009. Aivan todentuntuisesta asiasta ei siis ole kyse, mutta Clive Owen on hieno näyttelijä. Itse asiassa imbd kertoi leffan nimeksi children of men, miten raamatullista. Ohjaaja on Alfonso Cuarón. Inside Manissa Clive Owen oli hieno. Ja käsikirjoittaja Russell Gewirtz neroutta tunnusteleva.

aika monta rainaa jäi viime vuonna näkemättä, ehkä tänä vuonna enemmän.

jusa

 

Lähetä kommentti

<< Home